Szukaj w serwisie
    
   Najwa¿niejsze narzêdzia
Produkty wymagaj±ce CE
- akty prawne, informacje
Wyszukiwarka norm zharmonizowanych
Aktualno¶ci CE
Prenumerata aktualno¶ci
    
   CE - przewodnik
Oznakowanie CE: podstawy prawne, wa¿ne terminy
Oznakowanie CE: paszport na rynki Unii Europejskiej
Jakie wyroby musz± mieæ oznakowanie CE
Krok po kroku do oznakowania CE
    
   Eksperci serwisu
Archiwum pytañ i odpowiedzi
Masz pytania - zwróæ siê o pomoc do Zespo³u Ekspertów
    
   Przewodniki
Maszyny
Emisja ha³asu
Sprzêt niskonapiêciowy
Urz±dzenia ci¶nieniowe
¦rodki ochrony indywidualnej
    
   Zamówienia publiczne
Aktualno¶ci
Komentarze
Kwartalnik
 
Forum
    

  Aktualno¶ci CE
 
Rekomendacje w zakresie przeciwdzia³ania zjawisku korupcji w Polsce przez wykorzystanie narzêdzi elektronicznych w obszarze zamówieñ publicznych
Dnia 13 pa¼dziernika 2005 r. w siedzibie Instytutu Spraw Publicznych odby³o siê seminarium eksperckie dotycz±ce zastosowania narzêdzi elektronicznych w obszarze zamówieñ publicznych jako ¶rodka przeciwdzia³ania korupcji. Celem seminarium by³o wypracowanie rekomendacji pozwalaj±cych w przysz³o¶ci na szerokie wykorzystanie narzêdzi elektronicznych dla zwiêkszania transparentno¶ci przetargów publicznych w Polsce oraz zmniejszenia zjawisk korupcyjnych.
 

Podczas seminarium omówiono m.in. aktualny stan prawny odnosz±cy siê do aukcji elektronicznej, komunikacji drog± elektroniczn± oraz og³oszeñ o zamówieniach publicznych. Przeanalizowano propozycje rozwi±zañ w zakresie wykorzystania narzêdzi elektronicznych przewidziane w projektowanej nowelizacji ustawy Prawo zamówieñ publicznych m.in. dynamiczny system zakupów. Omawiano tak¿e praktykê stosowania narzêdzi elektronicznych w obszarze zamówieñ publicznych, w tym równie¿ w innych pañstwach, potencjale korzy¶ci z tym zwi±zane oraz obawy i zagro¿enia. Wypracowano propozycje w zakresie mo¿liwo¶ci szerszego wykorzystania narzêdzi elektronicznych w zamówieniach publicznych.
 

Poni¿ej przedstawiam opracowane przeze mnie na zlecenie Instytutu Spraw Publicznych rekomendacje w zakresie przeciwdzia³ania zjawisku korupcji w Polsce przez wykorzystanie narzêdzi elektronicznych w obszarze zamówieñ publicznych. Proszê o potraktowanie poni¿szych rekomendacji jako przyczynka do dyskusji. Ewentualne uwagi i propozycje proszê kierowaæ na adres mail-owy nauka@izp.pl.
 
I. Materia³y bêd±ce podstaw± opracowania ekspertyzy

Niniejsza ekspertyza zosta³a opracowana na podstawie:

1. ustaleñ seminarium eksperckiego pt. „Zastosowanie narzêdzi elektronicznych w obszarze zamówieñ publicznych jako ¶rodek przeciwdzia³ania zjawisku korupcji - stan obecny i propozycje na przysz³o¶æ” z dnia 13 pa¼dziernika 2005 r., zorganizowanego przez Instytut Spraw Publicznych,

2. ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówieñ publicznych,

3. projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówieñ publicznych z dnia 10 czerwca
2005 r.,

4. obserwacji w³asnych autora w zakresie praktyki funkcjonowania systemu zamówieñ publicznych.
 
II. Przedmiot ekspertyzy

Przedmiotem ekspertyzy jest opracowanie rekomendacji w zakresie przeciwdzia³ania zjawisku korupcji w Polsce w przez wykorzystanie narzêdzi elektronicznych w obszarze zamówieñ publicznych, a w szczególno¶ci:

1. wskazanie w obowi±zuj±cej ustawie Prawo zamówieñ publicznych narzêdzi elektronicznych maj±cych lub mog±cych mieæ zastosowanie w przeciwdzia³aniu zjawisku korupcji oraz sformu³owanie uwag oraz propozycji pozwalaj±cych na efektywne ich wykorzystanie,

2. wskazanie w projektowanej ustawie zmieniaj±cej ustawê Prawo zamówieñ publicznych narzêdzi elektronicznych mog±cych mieæ zastosowanie w przeciwdzia³aniu zjawisku korupcji oraz sformu³owanie uwag oraz propozycji pozwalaj±cych na efektywne ich wykorzystanie,

3. wskazanie innych ni¿ okre¶lone w pkt 1 i 2 narzêdzi elektronicznych mog±cych mieæ zastosowanie w przeciwdzia³aniu zjawisku korupcji.
 
Ze wzglêdu na przedmiot niniejszej ekspertyzy poza zakresem rozwa¿añ pozostaj± te rozwi±zania z obszaru zamówieñ publicznych, które maj± lub mog± mieæ zastosowanie w przeciwdzia³aniu zjawisku korupcji, lecz nie maj± charakteru narzêdzi elektronicznych.
 
III. Rekomendacje

Uwzglêdniaj±c okoliczno¶ci opisane w ww. dokumentach, bior±c pod uwagê spostrze¿enia ekspertów wyra¿one na seminarium z dnia 13 pa¼dziernika 2005 r. oraz w³asne obserwacje praktyki funkcjonowania systemu zamówieñ publicznych rekomendujê:

1. wprowadzenie rozwi±zañ pozwalaj±cych na lepsze wykorzystanie aukcji elektronicznej (w projektowanej nowelizacji nazwanej licytacj±) jako samodzielnego trybu udzielenia zamówienia publicznego, w szczególno¶ci
a) podwy¿szenie progu warto¶ci zamówienia publicznego, do którego mo¿liwe by³oby udzielenie zamówienia publicznego w trybie aukcji elektronicznej,
b) objêcie mo¿liwo¶ci± udzielania zamówieñ publicznych w trybie aukcji elektronicznej oprócz dostaw co najmniej prostych us³ug,
c) dopuszczenie mo¿liwo¶ci dokonywania oceny ofert sk³adanych w toku aukcji elektronicznej w oparciu o inne ni¿ cena kryteria oceny ofert poddaj±ce siê kwantyfikacji,

2. wprowadzenie obowi±zku przekazywania do Urzêdu Zamówieñ Publicznych, za pomoc± internetowego formularza umieszczonego na stronie Urzêdu, celem publikacji w elektronicznym Biuletynie Zamówieñ Publicznych wszystkich og³oszeñ o zamówieniach publicznych, a docelowo informacji o zamiarze udzielenia zamówieñ, w tym niepublicznych, bez wzglêdu na ich warto¶æ,

3. wprowadzenie mo¿liwo¶ci uzyskiwania przez zainteresowanych wykonawców informacji o zamówieniach – informacje takie generowa³by na podstawie otrzymywanych informacji od zamawiaj±cych system informatyczny zarz±dzany przez Urz±d Zamówieñ Publicznych,

4. wprowadzenie obowi±zku zamieszczania przez zamawiaj±cych w Internecie dokumentacji z postêpowañ o udzielenie zamówienia publicznego – najpierw okre¶lonych dokumentów z postêpowañ o du¿ej warto¶ci, docelowo wiêkszo¶ci,

5. utworzenie elektronicznej publicznej platformy przetargowej.
 
IV. Uzasadnienie

Dnia 2 marca 2004 r. wesz³a w ¿ycie ustawa Prawo zamówieñ publicznych. W ustawie tej wyró¿niæ mo¿na narzêdzia elektroniczne, maj±ce lub mog±ce mieæ zastosowanie w przeciwdzia³aniu zjawisku korupcji. Nale¿± do nich:

1. aukcja elektroniczna,

2. komunikacja miêdzy zamawiaj±cymi a wykonawcami drog± elektroniczn±, oraz

3. og³oszenia o zamówieniach publicznych.
 
Aukcja elektroniczna zosta³a uregulowana w art. 74-81 ustawy Prawo zamówieñ publicznych. Obowi±zuj±ce w trakcie prac nad projektem ww. ustawy dyrektywy dotycz±ce zamówieñ publicznych nie zawiera³y tej instytucji, w przeciwieñstwie do projektów nowych dyrektyw, których ostateczny los nie by³ jeszcze znany. Mia³o to zasadniczy wp³yw na kszta³t jaki nada³ aukcji elektronicznej projektodawca.
 

W odró¿nieniu od regulacji zawartych w tzw. nowych dyrektywach dotycz±cych zamówieñ publicznych (gdzie aukcja elektroniczna jest etapem postêpowania), w Prawie zamówieñ publicznych aukcja elektroniczna jest samoistnym trybem udzielenia zamówienia publicznego. Zgodnie z art. 74 ust. 2 Prawo zamówieñ publicznych dopuszcza mo¿liwo¶æ udzielania zamówieñ w trybie aukcji elektronicznej, je¿eli przedmiotem zamówienia publicznego s± dostawy powszechnie dostêpne o ustalonych standardach jako¶ciowych. Pod pojêciem tym rozumie siê dostawy typowe w danej bran¿y, np. dostawy gotowych wyrobów katalogowych o ma³ym stopniu z³o¿ono¶ci, produktów spo¿ywczych ró¿nego asortymentu, materia³ów biurowych, powszechnie stosowanych leków itp., je¿eli s± one ¶wiadczone przez wiêkszo¶æ podmiotów z bran¿y. Ustawodawca umo¿liwi³ przeprowadzanie postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie aukcji elektronicznej w odniesieniu do zamówieñ publicznych o warto¶ci poni¿ej 60.000 EURO.
 

Przytoczone przepisy statuuj± aukcjê elektroniczn± jako tryb udzielenia zamówienia publicznego, którego zastosowanie napotyka szereg ograniczeñ, co w prze³o¿eniu na praktykê oznacza, i¿ aukcja elektroniczna stosowana jest niezwykle rzadko. Czê¶æ wspomnianych ograniczeñ mo¿e zostaæ wyeliminowanych przez projektowan± ustawê o zmianie ustawy Prawo zamówieñ publicznych. Projekt ten dotychczasow± aukcjê elektroniczn±, jako samodzielny tryb udzielenia zamówienia publicznego, nazywa licytacj±. Obok licytacji wprowadza aukcjê elektroniczn± jako mo¿liwy do wykorzystania przez zamawiaj±cych etap (tzw. dogrywka) postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego w przypadku przetargu nieograniczonego, ograniczonego oraz negocjacji z og³oszeniem. Taka regulacja z pewno¶ci± przyczyni siê do czêstszego wykorzystania aukcji elektronicznej. Równie¿ dlatego, i¿ w dogrywce kryteriami oceny ofert mog± byæ kryteria okre¶lone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, umo¿liwiaj±ce automatyczn± ocenê oferty, a wiêc równie¿ inne ni¿ cena kryteria. Krytycznie nale¿y odnie¶æ siê do pozostawienia (zmiana polega³a na zmianie nazwy z „aukcji elektronicznej” na „licytacjê”) w projekcie ustawy szeregu ograniczeñ (np. zawê¿enie zastosowania wy³±cznie do dostaw powszechnie dostêpnych, poni¿ej 60.000 EURO, z jedynym kryterium oceny ofert tj. cen±) dotycz±cych instytucji licytacji – jako samodzielnego trybu udzielenia zamówienia publicznego, które pozostawi± ten tryb niezwykle rzadko wykorzystywanym. Taka regulacja wydaje siê byæ zbyt zachowawcza i ponownie pozostaje w „defensywie” w stosunku do nowych dyrektyw oraz mo¿liwo¶ci technicznych, ju¿ standardowych, jakie daj± nowoczesne systemy teleinformatyczne.
 

Prawo zamówieñ publicznych dopuszcza komunikacjê miêdzy zamawiaj±cymi a wykonawcami droga elektroniczn±. Zagadnienie to reguluj± art. 27 i 28 ustawy. Co prawda, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, postêpowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzi siê w formie pisemnej, niemniej jednak sama ustawa wprowadza w tym wzglêdzie wyj±tki. W przypadku zamówieñ publicznych powy¿ej 60.000 EURO wszelkie o¶wiadczenia sk³adane drog± elektroniczn± powinny zostaæ potwierdzone pisemnie, natomiast w odniesieniu do zamówieñ publicznych, których warto¶æ nie przekracza 60.000 EURO sam zamawiaj±cy decyduje o wyborze sposobu komunikacji np. decyduj±c siê na drogê elektroniczn±.
 

Projektowana ustawa o zmianie ustawy Prawo zamówieñ publicznych zmienia dotychczasowy stan prawny w ten sposób, i¿ zamawiaj±cy decyduje o wyborze sposobu komunikacji niezale¿nie od warto¶ci zamówienia publicznego, z tym jednak zastrze¿eniem, i¿ zawsze dopuszczalna jest forma pisemna. Projektowana regulacja zgodna jest z tzw. now± dyrektyw± dotycz±c± zamówieñ publicznych. Niemniej jednak fakt, i¿ ustawa przewiduje (z pewnymi wyj±tkami) formê pisemn± jako zawsze dopuszczaln± powoduje, i¿ komunikacja drog± elektroniczn±, tak samo jak aukcja elektroniczna, dopiero z czasem mo¿e staæ siê podstawow± jej form±.
 

Kolejnym rozwi±zaniem wykorzystuj±cym narzêdzia elektroniczne maj±cym lub mog±cym mieæ wp³yw na przeciwdzia³anie zjawiskom korupcyjnym jest instytucja og³oszeñ o zamówieniach publicznych. Og³oszenia o zamówieniach publicznych, je¿eli warto¶æ zamówienia przekracza 60.000 EURO przekazuje siê do Urzêdu Zamówieñ Publicznych celem publikacji w Biuletynie Zamówieñ Publicznych (powy¿ej 130.000 EURO dla dostaw i us³ug, a 5.000.000 EURO dla robót budowlanych og³oszenia przekazuje siê równie¿ do Urzêdu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich). Jednym ze sposobów przekazywania og³oszeñ jest droga elektroniczna, a w przypadku przekazywania og³oszenia do publikacji w Biuletynie Zamówieñ Publicznych jest ni± interaktywny formularz umieszczony na stronie internetowej UZP. W odniesieniu do zamówieñ o warto¶ci poni¿ej 60.000 EURO zamawiaj±cy s± obowi±zani do publikacji og³oszeñ w miejscu publicznie dostêpnym w swojej siedzibie oraz na w³asnej stronie internetowej, o ile tak± stronê posiadaj±. To co zwraca uwagê, to fakt, i¿ og³oszenia o zamówieniach publicznych poni¿ej wspomnianego progu 60.000 EURO nie trafiaj± do szerszego grona odbiorców, co niew±tpliwie sprzyja zjawiskom korupcyjnym. Regulacji tej, co do zasady, nie zmienia projektowana nowelizacja ustawy. Projekt wprowadza jedynie mo¿liwo¶æ opublikowania w Biuletynie Zamówieñ Publicznych, na wniosek zamawiaj±cego, w uzasadnionych przypadkach og³oszeñ o zamówieniach, których warto¶æ nie przekracza 60.000 EURO. Regulacja powy¿sza jest dalece niewystarczaj±ca i zas³uguje na krytykê. Ju¿ na etapie projektowania ustawy Prawo zamówieñ publicznych postulowano, w tym czyni³ to autor niniejszej ekspertyzy, objêcie obowi±zkiem publikacji w Biuletynie Zamówieñ Publicznych wszystkich og³oszeñ o zamówieniach publicznych bez wzglêdu na ich warto¶æ. Wydaje siê, i¿ do postulatu powy¿szego nale¿y pilnie powróciæ, a nawet pokusiæ siê o rozwa¿enie objêcia obowi±zkiem publikacji wszystkich zamówieñ (w tym równie¿ tych które ze wzglêdu na warto¶æ poni¿ej 6.000 EURO nie s± kwalifikowane jako zamówienia publiczne). Docelowo nale¿y tak¿e rozwa¿yæ objêcie takim obowi±zkiem informacji o zamiarze udzielenia zamówieñ, w tym niepublicznych, bez wzglêdu na ich warto¶æ. Kto bowiem lepiej skontrolowa³by dopuszczalno¶æ udzielenia zamówienia np. w trybie zamówienia z wolnej rêki ni¿ inni wykonawcy. Poza tym sam fakt opublikowania zamiaru udzielenia zamówienia z wolnej rêki dzia³a³by prewencyjnie. Co wiêcej, zasadnym (i mo¿liwym do przeprowadzenia od strony technicznej) wydaje siê stworzenie mo¿liwo¶ci zastosowania przez Urz±d Zamówieñ Publicznych takiego narzêdzia elektronicznego, które pozwala³oby zainteresowanym wykonawcom uzyskiwaæ informacje na temat og³oszeñ o zamówieniach (w tym o zamówieniach niepublicznych) wed³ug zdefiniowanego kryterium, np. wykonawcom operuj±cym w obszarze robót budowlanych o og³oszeniach na roboty budowlane. Co najwa¿niejsze zainteresowani wykonawcy mieliby dostêp do wszystkich og³oszeñ gromadzonych w jednym miejscu. Wydaje siê, i¿ wyposa¿enie w tak± wiedzê zainteresowanych wykonawców poprawi³oby przejrzysto¶æ systemu i tym samym przyczyni³o siê do zmniejszenia zjawisk korupcyjnych.
 

Projektowana ustawa o zmianie ustawy Prawo zamówieñ publicznych oprócz wy¿ej opisanych modyfikacji istniej±cych ju¿ instytucji wprowadza nowe, które, jak siê wydaje, mog± przyczyniæ siê do zmniejszenia zjawisk korupcyjnych. Do rozwi±zañ tych nale¿y projektowany nowy tryb udzielania zamówieñ – dynamiczny system zakupów oraz rozwi±zanie polegaj±ce na wprowadzeniu mo¿liwo¶ci publikacji specyfikacji istotnych warunków zamówienia na stronie internetowej zamawiaj±cego.
 

Dynamiczny system zakupów jest to ograniczony w czasie elektroniczny proces udzielania zamówieñ publicznych, których przedmiotem s± dostawy powszechnie dostêpne nabywane na podstawie umowy sprzeda¿y lub us³ugi powszechnie dostêpne. Zamiar wprowadzenia tej instytucji nale¿y oceniæ pozytywnie.
 

Podobnie nale¿y odnie¶æ siê do mo¿liwo¶ci publikacji specyfikacji istotnych warunków zamówienia na stronie internetowej zamawiaj±cego. Aczkolwiek nale¿a³oby potraktowaæ j± jako dopiero pierwszy krok w kierunku zapewnienia systemowi zamówieñ publicznych odpowiedniej przejrzysto¶ci. Jedn± z zasad systemu zamówieñ publicznych jest jawno¶æ, co oznacza dostêp ka¿dego do dokumentacji postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wsparcie tego rozwi±zania stosownym narzêdziem elektronicznym, pozwalaj±cym na udostêpnianie dokumentacji za pomoc± Internetu, niew±tpliwie przyczyni³oby siê do realizacji wspomnianej zasady w wiêkszym stopniu, a co za tym idzie zapewne mia³oby wp³yw na zmniejszenie zjawisk korupcyjnych.
 

Wprowadzenie wy¿ej opisanych narzêdzi elektronicznych, w szczególno¶ci wprowadzenie obowi±zków publikowania informacji o zamiarze udzielenia zamówienia bez wzglêdu na jego warto¶æ, udostêpniania przez Urz±d Zamówieñ Publicznych odpowiednio przetworzonych informacji na temat zamówieñ zainteresowanym wykonawcom, wprowadzenie obowi±zku publikowania dokumentacji z postêpowañ, a tak¿e wprowadzenie rozwi±zañ pozwalaj±cych na szersze wykorzystanie aukcji elektronicznej, czy te¿ projektowanych przepisów dotycz±cych centralnych zamawiaj±cych, mog³oby w konsekwencji doprowadziæ do powstania elektronicznej publicznej platformy przetargowej. Ta ostania by³aby miejscem, w którym mo¿na by uzyskaæ wiedzê na temat og³oszeñ o zamówieniach, przeprowadzonych postêpowaniach i dokumentacji, czy wreszcie miejscem, w którym by³yby dostêpne, zarówno dla zamawiaj±cych, jak i wykonawców, narzêdzia elektroniczne pozwalaj±ce na kontraktowanie (np. aukcja elektroniczna, katalogi elektroniczne).
 
Piotr Wi¶niewski
ekspert Instytutu Zamówieñ Publicznych
 
Dalsze informacje...

2006-02-01 Instytut Zamówieñ Publicznych
Powrót


   Patronat




 
   Partnerzy serwisu
 
   Pomó¿ nam tworzyæ
   serwis oznaczenie-ce.pl

oceñ serwis i jego
   narzêdzia
podpowiedz co nale¿y
   zmieniæ, a co warto
   kontynuowaæ

Wpisz swoje uwagi
i prze¶lij je do nas
Twój e-mail:
 
 
 
Promujemy:
www.na-mazurach.pl - czarter jachtów na Mazurach, mazurska prognoza pogody, Mazury - przewodnik, mapa Mazur
www.karta-rabatowa.pl - ¯eglarska Karta Rabatowa: czarter jachtów na Mazurach, czarter jachtów morskich, rejsy morskie, szkolenia ¿eglarskie