Szukaj w serwisie
    
   Najwa¿niejsze narzêdzia
Produkty wymagaj±ce CE
- akty prawne, informacje
Wyszukiwarka norm zharmonizowanych
Aktualno¶ci CE
Prenumerata aktualno¶ci
    
   CE - przewodnik
Oznakowanie CE: podstawy prawne, wa¿ne terminy
Oznakowanie CE: paszport na rynki Unii Europejskiej
Jakie wyroby musz± mieæ oznakowanie CE
Krok po kroku do oznakowania CE
    
   Eksperci serwisu
Archiwum pytañ i odpowiedzi
Masz pytania - zwróæ siê o pomoc do Zespo³u Ekspertów
    
   Przewodniki
Maszyny
Emisja ha³asu
Sprzêt niskonapiêciowy
Urz±dzenia ci¶nieniowe
¦rodki ochrony indywidualnej
    
   Zamówienia publiczne
Aktualno¶ci
Komentarze
Kwartalnik
 
Forum
    

  Aktualno¶ci CE
 
Pytania i odpowiedzi
 
Precyzja opisu przedmiotu zamówienia
Chcemy wy³oniæ wykonawcê, który przeprowadzi badania Projektu Programu Operacyjnego Zatrudnienia i Integracji Spo³ecznej (czyli tzw. ex ante - ocenê programu finansowanego z EFS przed rozpoczêciem jego realizacji), natomiast na chwilê wszczêcia postêpowania nie jeste¶my w stanie dok³adnie opisaæ przedmiotu zamówienia. Co w takiej sytuacji ma zrobiæ Zamawiaj±cy?
 

Z tre¶ci pytania wynika, i¿ istota problemu sprowadza siê do trudno¶ci w precyzyjnym opisaniu przedmiotu powy¿szego zamówienia na etapie wszczêcia postêpowania.
 

W takiej sytuacji najlepiej zastosowaæ tryb negocjacji z og³oszeniem powo³uj±c siê przy tym na art. 55 ust. 1 pkt. 3 PZP. Zgodnie z tym przepisem Zamawiaj±cy mo¿e udzieliæ zamówienia w trybie negocjacji z og³oszeniem, je¿eli nie mo¿na z góry okre¶liæ szczegó³owych cech zamawianych us³ug w taki sposób, aby umo¿liwiæ wybór najkorzystniejszej oferty.
 

Prawid³owe okre¶lenie przedmiotu zamówienia w zakresie jego cech technicznych i jako¶ciowych mo¿e nast±piæ dopiero po przeprowadzeniu negocjacji, co umo¿liwi wykonawcom z³o¿enie porównywalnych ofert.
 
Eliza Krych
 
Zbycie wierzytelno¶ci zak³adu bud¿etowego
Czy zbycie wierzytelno¶ci zak³adu bud¿etowego podlega ustawie Prawo zamówieñ publicznych?
 

Udzielaj±c odpowiedzi na tak zadane pytanie za³o¿yæ nale¿y, ¿e w omawianym przypadku mamy do czynienia ze zbyciem wierzytelno¶ci zak³adu bud¿etowego na podstawie art. 509 i n. Kodeksu cywilnego. Co do zasady, zbycie wierzytelno¶ci zak³adu bud¿etowego nie bêdzie wymaga³o zastosowania przepisów PZP. Czynno¶æ ta nie jest bowiem zamówieniem publicznym w rozumieniu ww. ustawy. Warto przypomnieæ, i¿ ustawê t± stosuje siê do udzielania zamówieñ publicznych przez zamawiaj±cych (art. 3 ust. 1 PZP), a wiêc do umów odp³atnych zwieranych miêdzy zamawiaj±cym a wykonawc±, których przedmiotem s± us³ugi, dostawy lub roboty budowlane. Udzielanie zamówieñ publicznych przez zamawiaj±cych zak³ada zatem, ¿e ustawê stosuje siê do sytuacji, gdy zamawiaj±cy na podstawie umowy odp³atnej pozyskuje dostawê, us³ugê lub robotê budowlan±, a nie gdy sam j± ¶wiadczy. Tymczasem zbycie wierzytelno¶ci przez zamawiaj±cego ma taki skutek, jakby to zamawiajaæy ¶wiadczy³ dostawê. Zgodnie z PZP przez „dostawê” nale¿y rozumieæ nabywanie rzeczy, praw oraz innych dóbr, w szczególno¶ci na podstawie umowy sprzeda¿y, dostawy, najmu, dzier¿awy oraz leasingu (art. 2 pkt 2 PZP). Zbycie wierzytelno¶ci jest zatem zbyciem (a nie nabyciem) praw.Tak wiêc zbycie wierzytelno¶ci, co do zasady, nie jest zamówieniem publicznym w rozumieniu art. 2 pkt. 13 PZP, a zatem nie wymaga stosowania jej przepisów.
 

Inaczej nale¿a³oby jednak oceniæ sytuacjê, gdy zamawiaj±cy korzysta z us³ug firm windykacyjnych, które przejmuj±c na czas okre¶lony wierzytelno¶ci, ¶wiadcz± us³ugi windykacyjne i otrzymuj± za nie stosowne wynagrodzenie np. w wysoko¶ci skalkulowanej procentowo do wysoko¶ci odzyskanego d³ugu. W tym przypadku obowi±zek stosowania przepisów ustawy PZP jest bezsporny.
 
Edyta Bogusz
 
Potencja³ ekonomiczno-finansowy
Czy zapis: „Warunkiem przyst±pienia do zamówienia publicznego powinno byæ wykazanie przez oferenta obrotów w roku obrotowym poprzedzaj±cym rok w którym realizowany jest audyt projektu w wysoko¶ci co najmniej piêciokrotno¶ci ceny oferowanej za us³ugê przeprowadzenia audytu projektu” jest zgodny z ustaw± Prawo Zamówieñ Publicznych? Je¿eli nie - bardzo proszê o zaproponowanie innego zapisu (zgodnego z ustaw± Prawo Zamówieñ Publicznych) dotycz±cego wykazania obrotów wykonawców ubiegaj±cych siê o wykonanie us³ugi dotycz±cej audytu.
 

Powy¿szy zapis stanowi ra¿±ce naruszenie art. 7 ust. 1 PZP, prowadzi bowiem do sytuacji, w której jedni z wykonawców, których cena ofertowa bêdzie wysoka, bêd± musieli wykazaæ siê przychodem wiêkszym, ni¿ ci z wykonawców którzy zaoferuj± cenê ni¿sz± od pozosta³ych, a w konsekwencji przychód, którym bêd± zobligowani siê wykazaæ bêdzie ni¿szy.
 

Jest to zatem naruszenie dwóch fundamentalnych zasad PZP, a mianowicie równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji.
 

Prawid³owy zapis przedmiotowego warunku winien brzmieæ nastêpuj±co:
Wykonawca musi wykazaæ ¶redni roczny przychód za ostatnie trzy lata obrotowe (a je¿eli okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy – za ten okres) w wysoko¶ci nie mniejszej ni¿ ………… z³otych.
 

Trzeba przy tym pamiêtaæ, i¿ wysoko¶æ wymaganego przychodu winna byæ okre¶lona z uwzglêdnieniem wielko¶ci i czasu trwania zamówienia.
 
Eliza Krych
 
Dalsze informacje...

2006-03-30 Instytut Zamówieñ Publicznych
Powrót


   Patronat




 
   Partnerzy serwisu
 
   Pomó¿ nam tworzyæ
   serwis oznaczenie-ce.pl

oceñ serwis i jego
   narzêdzia
podpowiedz co nale¿y
   zmieniæ, a co warto
   kontynuowaæ

Wpisz swoje uwagi
i prze¶lij je do nas
Twój e-mail:
 
 
 
Promujemy:
www.na-mazurach.pl - czarter jachtów na Mazurach, mazurska prognoza pogody, Mazury - przewodnik, mapa Mazur
www.karta-rabatowa.pl - ¯eglarska Karta Rabatowa: czarter jachtów na Mazurach, czarter jachtów morskich, rejsy morskie, szkolenia ¿eglarskie