![](pix/spacer.gif)
|
/ |
![](pix/dot-brazowe.gif) Obowi±zek przeniesienia dyrektyw Nowego Podej¶cia na poziom krajowy
Dyrektywy Nowego Podej¶cia powoduj± zbliżenie prawa państw członkowskich w celu usunięcia barier w handlu. Ponieważ dyrektywy Nowego Podej¶cia s± dyrektywami całkowitej harmonizacji, państwa członkowskie musz± uchylić wszystkie sprzeczne z nimi przepisy krajowe. Co więcej, państwa członkowskie nie mog± utrzymywać ani wprowadzać bardziej restrykcyjnych unormowań niż przewidziane w dyrektywie, tak jak jest to możliwe w przypadku tzw. dyrektyw minimalnych, np. przyjętych zgodnie z artykułem 138 Traktatu o EWG (czyli dyrektyw maj±cych na celu poprawę zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, szczególnie w miejscu pracy).
Dyrektywy Nowego Podej¶cia s± dyrektywami całkowitej harmonizacji: postanowienia tych dyrektyw zastępuj± wszystkie odpowiednie przepisy krajowe.
Dyrektywy Nowego Podej¶cia kierowane s± do państw członkowskich, które s± zobowi±zane wdrożyć je do swego ustawodawstwa krajowego.
Krajowe ustawy, rozporz±dzenia lub przepisy administracyjne przenosz±ce dyrektywę musz± zawierać odniesienie do tej dyrektywy albo też odniesienie takie musi być doł±czone do ich oficjalnej publikacji.
Krajowe ustawy, rozporz±dzenia lub przepisy administracyjne przyjmowane i publikowane w celu wdrożenia dyrektywy, musz± być zgłoszone Komisji.
Jeżeli w przewidzianym na to okresie nie zostan± podjęte kroki zmierzaj±ce do przeniesienia dyrektywy na poziom ustawodawstwa krajowego, lub też zostan± podjęte działania niewła¶ciwe, uzna się to uznane za naruszenie prawa Wspólnoty. Według artykułu 226 Traktatu, Komisja może podj±ć działania przeciw państwu członkowskiemu, które nie wypełniło zobowi±zań przewidzianych przez Traktat; mog± też być zgłoszone przeciw niemu roszczenia o odszkodowanie z tego tytułu.
![](pix/dot-brazowe.gif) Główne elementy dyrektyw Nowego Podej¶cia
Dyrektywy Nowego Podej¶cia opieraj± się na ograniczeniu harmonizacji technicznej wył±cznie do wymagań zasadniczych. Tylko wyroby spełniaj±ce wymagania zasadnicze mog± zostać wprowadzone na rynek i oddane do użytku. Wymagania dyrektyw Nowego Podej¶cia dotycz± fazy wytwarzania wyrobu, wł±cznie z projektowaniem, natomiast nie obejmuj± fazy eksploatacji.
Zakres dyrektywy
Zakres dyrektywy okre¶la rodzaje wyrobów regulowanych dyrektyw± lub rodzaje zagrożeń, których dyrektywa ma dotyczyć. Zazwyczaj dyrektywa obejmuje zagrożenia zwi±zane z wyrobem lub okre¶lonym zjawiskiem. Dlatego też jeden wyrób może być objęty kilkoma dyrektywami.
Dyrektywy Nowego Podej¶cia dotycz± tylko wyrobów, które maj± być po raz pierwszy wprowadzone na rynek Wspólnoty lub po raz pierwszy oddane tam do użytku. Dyrektywy stosuje się więc do wyrobów nowych wytworzonych w krajach członkowskich oraz do importowanych z krajów trzecich wyrobów nowych, używanych i z drugiej ręki.
Więcej »
Dyrektywy maj± zastosowanie tylko wówczas, gdy wyrób jest po raz pierwszy wprowadzany na rynek i/lub oddawany do użytku. Zgodnie z tym dyrektywy te stosuje się do wyrobów używanych oraz wyrobów z drugiej ręki importowanych z państw trzecich, je¶li s± one wprowadzane na rynek Wspólnoty po raz pierwszy, ale nie do tych, które już s± na tym rynku. Zasada ta znajduje zastosowanie także wtedy, gdy mamy do czynienia z wyrobami używanymi lub z drugiej ręki już sprowadzonymi z kraju trzeciego i wytworzonymi przed wej¶ciem w życie odpowiedniej dyrektywy.
Pojęcie wyrobu jest różne w poszczególnych dyrektywach Nowego Podej¶cia. Obiekty podlegaj±ce dyrektywie okre¶lane s± np. jako produkty (wyroby), wyposażenie, przyrz±dy, urz±dzenia, instrumenty, materiały, zespoły, komponenty, komponenty i elementy bezpieczeństwa, jednostki, osprzęt, akcesoria, układy itp. Jednocze¶nie okre¶lono przeznaczenie, pewne cechy lub parametry skrajne których spełnienie kwalifikuje odpowiednio dany produkt (zakres napięć, zakres ci¶nień). W dyrektywach Nowego i Globalnego Podej¶cia nie zostały zawarte szczegółowe listy produktów objętych tymi dyrektywami (jak to miało miejsce w Polsce np. w przypadku dotychczas obowi±zkowej certyfikacji na znak B). Obowi±zek sprawdzenia i okre¶lenia, czy wyrób podlega dyrektywie, ci±ży na producencie.
Kombinacja produktów i czę¶ci, z których każda spełnia wymagania odpowiedniej dyrektywy, niekoniecznie podlega wymaganiom jako cało¶ć. Jednak w niektórych przypadkach poł±czenie różnych wyrobów i czę¶ci zaprojektowanych lub zmontowanych przez jedn± osobę uważane jest za jeden wyrób, który jako taki musi spełniać wymagania dyrektywy. Producent takiego zestawu odpowiedzialny jest za dobór odpowiednich elementów składaj±cych się na kombinację, za poł±czenie ich w sposób spełniaj±cy postanowienia dyrektywy oraz za spełnienie wszystkich wymogów dyrektywy w odniesieniu do zespołu, deklaracji zgodno¶ci EC i oznakowania CE. Decyzja, czy kombinacja wyrobów i czę¶ci powinna być traktowana jako jeden produkt finalny, musi być podjęta każdorazowo przez producenta.
« Zwiń
Wyroby poddane istotnym zmianom mog± być uznane za wyroby nowe, które musz± spełniać wymagania odpowiednich dyrektyw w chwili wprowadzenia na rynek lub oddania do użytku.
Więcej »
Jeżeli po oddaniu do użytku wyrób został poddany istotnym zmianom w celu modyfikacji jego pierwotnych parametrów, przeznaczenia lub rodzaju, może zostać uznany za wyrób nowy. Ocena powinna być dokonywana indywidualnie dla każdego przypadku, w szczególno¶ci w ¶wietle celów konkretnej dyrektywy oraz rodzaju wyrobów, które dyrektywa obejmuje. Je¶li przebudowany albo zmodyfikowany wyrób uznany jest za nowy, musi spełnić wymagania odpowiednich dyrektyw w momencie wprowadzenia na rynek i/lub oddawania do użytku. Zgodno¶ć z tymi wymaganiami należy zweryfikować (w niezbędnym zakresie wynikaj±cym z oceny ryzyka), stosuj±c wła¶ciw± procedurę oceny zgodno¶ci. W szczególno¶ci, jeżeli ocena ryzyka prowadzi do wniosku, że zakres rodzajów albo poziom ryzyka wzrósł, zmodyfikowany wyrób powinien być uważany za nowy. Osoba, która wykonuje znacz±ce zmiany wyrobu, jest odpowiedzialna za sprawdzenie, czy wyrób ten powinien być uznany za nowy.
« Zwiń
Wyroby poddane naprawie bez zmiany ich oryginalnej charakterystyki, ich przeznaczenia oraz rodzaju nie podlegaj± procedurze oceny zgodno¶ci przewidzianej w dyrektywach Nowego Podej¶cia.
Więcej »
Według dyrektyw Nowego Podej¶cia wyroby naprawione (np. z powodu usterki), bez zmiany pierwotnych parametrów działania oraz przeznaczenia lub rodzaju nie s± uznawane za nowe. Tak więc, wyroby takie nie musz± podlegać ocenie zgodno¶ci, niezależnie od tego czy pierwotny wyrób został umieszczony na rynku przed lub po wej¶ciu w życie dyrektywy. Zasadę tę stosuje się nawet wówczas, gdy wyrób został tymczasowo wyeksportowany do kraju trzeciego w celu dokonania naprawy. Takie działania często s± wykonywane poprzez zast±pienie uszkodzonej albo zużytej czę¶ci czę¶ci± zamienn±, która jest albo identyczna, albo przynajmniej zbliżona do oryginału (np. modyfikacja może mieć miejsce w rezultacie postępu technicznego czy też zaprzestania produkcji starej czę¶ci). Tak więc działania maj±ce zachować wyrób w dobrym stanie s± co do zasady wył±czone z zakresu unormowania dyrektywami. Jednakże w fazie projektowania wyrobu należy brać pod uwagę przewidywane użytkowanie i działania konserwacyjne.
« Zwiń
Wyroby szczególnie lub wył±cznie przeznaczone dla celów wojskowych lub policyjnych s± wyraĽnie wył±czone z zakresu pewnych dyrektyw Nowego Podej¶cia. W przypadku dyrektyw państwo członkowskie - zgodnie z art. 296 Traktatu - może pod pewnymi warunkami wył±czyć spod stosowania wyroby szczególne, przeznaczone do celów wojskowych.
Więcej »
Niektóre dyrektywy Nowego Podej¶cia wykluczaj± wprost z regulacji wyroby przeznaczone do celów wojskowych lub policyjnych. W przypadku pozostałych dyrektyw może mieć zastosowanie artykuł 296 Traktatu, chyba że wyrób z zasady nie może być przeznaczony do celów wojskowych (np. zabawki, rekreacyjne jednostki pływaj±ce i urz±dzenia chłodnicze). Art. 296(1) Traktatu umożliwia państwom członkowskim wył±czenie stosowania prawa wspólnotowego w odniesieniu do wyrobów przeznaczonych wył±cznie do celów wojskowych, o ile dane wyroby znajduj± się na li¶cie sporz±dzonej zgodnie z art. 296(2) przez Radę, pod warunkiem że wył±czenia te nie naruszaj± warunków konkurencji na rynku Wspólnoty w zakresie wyrobów nie przeznaczonych wył±cznie do celów wojskowych.
« Zwiń
Jednoczesne stosowanie kilku dyrektyw
Ł±czne stosowanie dyrektyw Nowego Podej¶cia
Wymagania zasadnicze zawarte w dyrektywach Nowego Podej¶cia mog± pokrywać się lub wzajemnie dopełniać w zależno¶ci od rodzaju zagrożeń uwzględnionych w wymaganiach zasadniczych odnosz±cych się do danego wyrobu.
Wprowadzenie na rynek lub oddanie do użytku może mieć miejsce tylko wtedy, gdy wyrób spełnia przepisy wszystkich maj±cych zastosowanie dyrektyw oraz gdy poddany został ocenie zgodno¶ci przeprowadzonej zgodnie z wszystkimi tymi dyrektywami.
Je¶li ten sam wyrób lub rodzaj ryzyka objęty jest dwoma lub więcej dyrektywami, zastosowanie innych dyrektyw może zostać czasami wył±czone na podstawie analizy ryzyka.
Więcej »
Dyrektywy Nowego Podej¶cia obejmuj± szerok± gamę produktów i zagrożeń, pokrywaj±cych i dopełniaj±cych się wzajemnie. W zwi±zku z tym kilka dyrektyw może dotyczyć jednego wyrobu, ponieważ wprowadzenie na rynek i oddanie do użytku może nast±pić jedynie wtedy, gdy wyrób spełnia wszystkie wła¶ciwe dla niego wymagania.
Zagrożenia uwzględnione w zasadniczych wymaganiach dyrektyw dotycz± różnych aspektów, które w wielu wypadkach uzupełniaj± się (np. dyrektywy dotycz±ce kompatybilno¶ci elektromagnetycznej oraz urz±dzeń ci¶nieniowych odnosz± się do zjawisk nieregulowanych dyrektywami: niskonapięciowe urz±dzenia elektryczne, maszyny). Poci±ga to za sob± ł±czne stosowanie dyrektyw. Skutkiem tego wyrób musi być projektowany i produkowany zarówno w zgodzie ze wszystkimi maj±cymi zastosowanie dyrektywami, jak również przej¶ć procedury oceny zgodno¶ci według wszystkich tych dyrektyw, chyba że przepisy stanowi± inaczej.
Niektóre dyrektywy odnosz± się wprost do stosowania innych dyrektyw (np. dyrektywa dotycz±ca dĽwigów (wind) odwołuje się do dyrektywy dotycz±cej maszyn, a dyrektywa dotycz±ca terminali telekomunikacyjnych odwołuje się do dyrektywy dotycz±cej niskonapięciowych urz±dzeń elektrycznych). Chociaż odwołań takich nie ma w wielu dyrektywach, ogólna zasada jednoczesnego stosowania ma zastosowanie, je¶li wymagania zasadnicze nawzajem się uzupełniaj±.
Dwie dyrektywy (albo więcej dyrektyw) mog± dotyczyć tego samego wyrobu lub zagrożenia. W takim przypadku stosowanie innych dyrektyw jest często ograniczane przez wył±czenie pewnych wyrobów spod zakresu stosowania innych dyrektyw, albo przez dawanie pierwszeństwa dyrektywie bardziej szczegółowej. Wymaga to zwykle analizy ryzyka stwarzanego przez wyrób lub niekiedy analizy przeznaczenia wyrobu, która okre¶li wła¶ciw± dyrektywę maj±ca w tym przypadku zastosowanie. Przy okre¶laniu ryzyka zwi±zanego z wyrobem producent może skorzystać z oceny ryzyka wykonanej przez jednostki normalizacyjne w odniesieniu do norm zharmonizowanych dla danego wyrobu. Uwzględnienie zagrożeń dominuj±cych na podstawie analizy ryzyka zwi±zanego z wyrobem może prowadzić do opublikowania takich norm na podstawie tylko jednej z możliwych do zastosowania dyrektyw.
« Zwiń
Dyrektywy Nowego Podej¶cia a dyrektywa o ogólnym bezpieczeństwie wyrobu
Dyrektywę o ogólnym bezpieczeństwie wyrobu stosuje się do wyrobów konsumpcyjnych dostarczonych w ramach działalno¶ci handlowej pod warunkiem, że:
wyrób nie jest objęty dyrektywami Nowego Podej¶cia lub innymi aktami prawnymi Wspólnoty, lub
dyrektywy Nowego Podej¶cia lub inne akty prawne Wspólnoty nie reguluj± w pełni wszystkich kwestii zwi±zanych z bezpieczeństwem lub rodzajami ryzyka.
Dyrektywa o ogólnym bezpieczeństwie wyrobu ( 92/59/EWG) ma zagwarantować, że wyroby konsumpcyjne wprowadzane na rynek nie nios± ze sob± ryzyka, gdy s± używane w normalnych lub przewidywalnych warunkach. Dyrektywa ta nakłada na producentów obowi±zek wprowadzania na rynek wył±cznie wyrobów bezpiecznych oraz obowi±zek informowania o ryzyku. Zobowi±zuje też państwa członkowskie do kontrolowania wyrobów znajduj±cych się na rynku oraz do powiadamiania Komisji o działaniach, które zostały podjęte w przypadku poważnego i bezpo¶redniego ryzyka przez zastosowanie procedury klauzuli bezpieczeństwa albo za po¶rednictwem systemu powiadamiania o nagłych zagrożeniach.
Dyrektywa o ogólnym bezpieczeństwie wyrobu obejmuje nowe, używane i naprawione wyroby przeznaczone dla konsumentów, jak również wyroby, które mog± zostać wykorzystane przez konsumentów w ramach działalno¶ci handlowej. Według tej definicji wyroby objęte niektórymi dyrektywami Nowego Podej¶cia można uważać także za wyroby konsumenckie (np. zabawki, rekreacyjne jednostki pływaj±ce, urz±dzenia chłodnicze, w pewnym zakresie także wyroby elektryczne, urz±dzenia gazowe, maszyny, ¶rodki ochrony indywidualnej i urz±dzenia ci¶nieniowe).
Dyrektywa o ogólnym bezpieczeństwie wyrobu ma zastosowanie wszędzie tam, gdzie nie ma szczególnych przepisów prawa wspólnotowego, pokrywaj±cych wszystkie kwestie bezpieczeństwa danego wyrobu. Tak więc, je¶li konkretne przepisy prawa wspólnotowego zawieraj± postanowienia reguluj±ce tylko niektóre zagadnienia dotycz±ce bezpieczeństwa wyrobu albo uwzględniaj±ce tylko niektóre rodzaje ryzyka zwi±zanego z danym wyrobem, to przepisy te stosuje się do danego wyrobu w zakresie odpowiednich kwestii bezpieczeństwa lub rodzajów ryzyka. Zasada ta przyznaje pierwszeństwo zastosowaniu dyrektyw Nowego Podej¶cia dla wszystkich kwestii zwi±zanych z bezpieczeństwem wyrobu, a także kategorii ryzyka, które one obejmuj±. W przypadku wyrobów objętych dyrektywami Nowego Podej¶cia celem jest objęcie wszystkich rodzajów przewidywalnego ryzyka, w razie potrzeby poprzez jednoczesne zastosowanie tych dyrektyw oraz innych przepisów wspólnotowych.
Wyroby konsumpcyjne spoza zakresu zastosowania dyrektyw Nowego Podej¶cia i innych aktów prawa wspólnotowego (np. wyroby nie odpowiadaj±ce definicji zawartej w danej dyrektywie, wyroby używane oraz wyroby z drugiej ręki, które zostały wprowadzone na rynek przed wej¶ciem w życie dyrektywy, a także wyroby naprawione) wchodz± w zakres dyrektywy o ogólnym bezpieczeństwie wyrobu, jeżeli s± dostarczane w ramach działalno¶ci handlowej (komercyjnej).
Dyrektywy Nowego Podej¶cia nie przewiduj± żadnego systemu szybkiej wymiany informacji pomiędzy organami nadzoru rynku w sytuacjach awaryjnych, z wyj±tkiem systemu kontroli przedstawionego w dyrektywach dotycz±cych różnych typów urz±dzeń medycznych. Dlatego też w przypadku wyrobów konsumpcyjnych objętych dyrektywami Nowego Podej¶cia znajduj± zastosowanie przepisy dyrektywy dotycz±ce szybkiej wymiany informacji o zagrożeniach i bezpo¶rednich działań na poziomie Wspólnoty.
Dyrektywa o ogólnym bezpieczeństwie wyrobu zawiera szczegółowe przepisy dotycz±ce nadzoru rynku (artykuły 5 i 6). Przepisów tych nie stosuje się bezpo¶rednio w sektorach regulowanych dyrektywami Nowego Podej¶cia. Ukazuj± one jednak modelowe zobowi±zania i uprawnienia konieczne dla prowadzenia nadzoru rynku, w szczególno¶ci w stosunku do wyrobów konsumpcyjnych.
W przypadku wyrobów konsumpcyjnych nie podlegaj±cych dyrektywom Nowego Podej¶cia, a podlegaj±cych dyrektywie o ogólnym bezpieczeństwie wyrobu, nie stosuje się oznakowania CE.
« Zwiń
Dyrektywy Nowego Podej¶cia a dyrektywa o odpowiedzialno¶ci producenta za szkody wyrz±dzone przez wadliwy wyrób
Dyrektywa o odpowiedzialno¶ci za szkody wyrz±dzone przez wadliwy wyrób ma zastosowanie do wszystkich wyrobów objętych dyrektywami Nowego Podej¶cia. Nie dotyczy ona odpowiedzialno¶ci za sam wyrób, ale za szkody przezeń wyrz±dzone, jeżeli wyrób był wadliwy lub niebezpieczny. Należy podkre¶lić, że odpowiedzialno¶ć ta występuje nawet wtedy, jeżeli nie ma winy umy¶lnej producenta. W Polsce dyrektywa ta została wdrożona w postaci uzupełnień do kodeksu cywilnego.
Więcej »
Celem dyrektyw Nowego Podej¶cia jest ochrona interesów publicznych (np. zdrowia, bezpieczeństwa osób, ochrony konsumentów, ochrony transakcji handlowych, ochrony ¶rodowiska). Dyrektywy te maj± więc zapobiegać - o ile to tylko możliwe - wprowadzaniu na rynek i oddawaniu do użytku niebezpiecznych wyrobów oraz wyrobów w inny sposób niezgodnych z wymogami dyrektyw. Dyrektywa o odpowiedzialno¶ci producenta za szkody wyrz±dzone przez wadliwy wyrób ( 85/374/EWG), któr± stosuje się do wszystkich wyrobów objętych dyrektywami Nowego Podej¶cia, zmusza dostawcę do dostarczania wyrobów bezpiecznych. W interesie producenta, importera i dystrybutora leży dostarczanie wyrobów bezpiecznych, tak aby unikn±ć kosztów, które groż± z tytułu odpowiedzialno¶ci za szkody. Dzięki temu dyrektywy Nowego Podej¶cia i dyrektywa o odpowiedzialno¶ci producenta za szkody wyrz±dzone przez wadliwy wyrób s± uzupełniaj±cymi się elementami zapewniaj±cymi odpowiedni poziom ochrony.
« Zwiń
Wprowadzanie na rynek i oddawanie do użytku
Państwa członkowskie nie mog± zakazywać, ograniczać ani utrudniać wprowadzania na rynek i oddawania do użytku wyrobów zgodnych ze wszystkimi maj±cymi zastosowanie dyrektywami Nowego Podej¶cia.
Jednocze¶nie państwa członkowskie zobowi±zane s± do podjęcia niezbędnych kroków w celu zagwarantowania, że wyroby wprowadzane na rynek i oddawane do użytku (jeżeli będ± odpowiednio zainstalowane, obsługiwane, a także używane zgodnie z przeznaczeniem) nie będ± zagrażały bezpieczeństwu i zdrowiu ludzkiemu lub innym interesom publicznym. Ponieważ bezpieczeństwo ma tu charakter nadrzędny, możliwe jest nawet zakwestionowanie produktu zgodnego z wymaganiami dyrektywy b±dĽ normy zharmonizowanej. Poci±ga to także za sob± obowi±zek prowadzenia nadzoru rynku przez państwa członkowskie.
Państwa członkowskie mog± ustanawiać dodatkowe przepisy w celu ochrony pracowników, konsumentów lub ¶rodowiska naturalnego. Jednakże przepisy te nie mog± wymagać modyfikacji wyrobu zgodnego z dyrektyw±, zwłaszcza w sposób z ni± sprzeczny, ani też mieć wpływu na warunki wprowadzania wyrobu na rynek.
Wprowadzenie na rynek to działanie, w efekcie którego dochodzi do udostępnienia wyrobu na rynku wspólnotowym po raz pierwszy, z zamiarem dalszej dystrybucji lub użytkowania na obszarze Wspólnoty. Udostępnianie produktu może zachodzić odpłatnie lub nieodpłatnie. W prawie polskim zastosowano formułę "wprowadzenie do obrotu", o zbliżonym znaczeniu, mieszcz±c± w sobie także oddawanie do użytku. Spotyka się również sformułowanie "umieszczanie na rynku".
Więcej »
Przyjmuje się, że wyrób został wprowadzony na rynek Wspólnoty, gdy jest udostępniany po raz pierwszy. Uważa się, że ma to miejsce z chwil±, kiedy wyrób opuszcza fazę produkcji w celu dystrybucji lub użytkowania na rynku Wspólnoty. Ponadto pojęcie wprowadzenia na rynek odnosi się do każdego pojedynczego wyrobu, a nie do rodzaju wyrobu, niezależnie od tego, czy wytworzony został jako wyrób pojedynczy, czy też jako seria.
Przekazanie wyrobu następuje zarówno wtedy, gdy jest on przekazywany przez producenta lub też przez jego autoryzowanego przedstawiciela na terenie Wspólnoty importerowi działaj±cemu we Wspólnocie albo osobie zajmuj±cej się dystrybucj± wyrobu na rynku Wspólnoty (dotyczy to także działań w ramach łańcucha dystrybucyjnego producenta). Przekazanie może zachodzić także bezpo¶rednio od producenta (albo jego autoryzowanego przedstawiciela) do konsumenta lub użytkownika końcowego.
Wyrób uznaje się za przekazany z chwil± jego fizycznego przekazania albo z chwil± przeniesienia prawa własno¶ci. Przekazanie może następować odpłatnie lub nieodpłatnie i może być realizowane dowolnymi ¶rodkami prawnymi. Tak więc przekazanie wyrobu zachodzi na przykład w drodze sprzedaży, pożyczki, najmu, leasingu czy darowizny.
Wprowadzenie na rynek nie miało miejsca, jeżeli wyrób:
jest przekazywany od producenta z kraju trzeciego do autoryzowanego przedstawiciela we Wspólnocie, który został zaangażowany wła¶nie po to, aby zapewnić zgodno¶ć wyrobu z dyrektywami;
przekazywany jest producentowi w celu dalszej obróbki (np. montowania, pakowania, przetwarzania albo etykietowania);
nie został jeszcze dopuszczony do obrotu przez władze celne lub został wprowadzony poprzez zastosowanie innej procedury celnej (np. tranzyt, skład celny, przywóz czasowy), albo też znajduje się na obszarze wolnocłowym;
został wytworzony w kraju członkowskim z zamiarem wyeksportowania go do kraju trzeciego;
wystawiany jest na targach handlowych lub wystawach;
znajduje się w składach producenta albo jego autoryzowanego przedstawiciela działaj±cego we Wspólnocie (jeżeli wyrób nie został jeszcze udostępniony, chyba że odpowiednia dyrektywa stanowi inaczej).
Produkt oferowany w katalogu lub w handlu elektronicznym nie jest uznany za wprowadzony na rynek Wspólnoty, dopóki faktycznie nie zostanie na nim po raz pierwszy udostępniony. Aby nie zostały złamane zasady i reguły zakazuj±ce reklamy wprowadzaj±cej w bł±d, powinna być wyraĽnie zaznaczona niezgodno¶ć wyrobu (przeznaczonego na rynek wspólnotowy) z odpowiednimi dla niego wymaganiami.
Nowe wyroby wytworzone na obszarze Wspólnoty oraz wszystkie wyroby importowane z krajów trzecich - nowe i używane - musz± spełniać przepisy odpowiednich dyrektyw w momencie, kiedy po raz pierwszy s± udostępniane na rynku Wspólnoty. Państwa członkowskie zobowi±zane s± zapewnić to w ramach nadzoru rynku. Wyroby używane, które s± już na rynku wspólnotowym, podlegaj± zasadzie swobodnego przepływu towarów, zgodnie z zasadami artykułów 28 i 30 Traktatu.
« Zwiń
Oddawanie do użytku ma miejsce w chwili, gdy wyrób zostaje po raz pierwszy użyty na obszarze Wspólnoty przez użytkownika końcowego.
Wyrób musi być zgodny z odpowiednimi dyrektywami Nowego Podej¶cia, kiedy jest po raz pierwszy wprowadzany na rynek i/lub wprowadzany do użytku na obszarze Wspólnoty. Jednakże konieczno¶ć weryfikacji, czy wyrób oddawany do użytku spełnia wymagania dyrektyw, jest ograniczona do szeregu okoliczno¶ci.
Więcej »
Wyroby musz± spełniać wymagania odpowiednich dyrektyw i innych przepisów prawa wspólnotowego, z chwil± kiedy s± wprowadzane do użytku. Jednakże konieczno¶ć sprawdzania, czy wyrób spełnia te wymagania oraz konieczno¶ć badania, czy jest wła¶ciwie zainstalowany, obsługiwany i użytkowany zgodnie z przeznaczeniem, jest ograniczona (w ramach nadzoru rynku) do wyrobów:
które mog± być używane tylko po złożeniu, zainstalowaniu lub po podjęciu innych działań tego typu;
których zgodno¶ć z dyrektywami może być zagrożona poprzez warunki dystrybucji (np. przechowywania, transportu);
które nie s± wprowadzane na rynek przed wprowadzeniem do użytku (np. produkty wytworzone na potrzeby własne).
Państwa członkowskie nie mog± zabraniać, ograniczać ani utrudniać wprowadzania do użytku wyrobów spełniaj±cych wymagania odpowiednich dyrektyw. Jednakże państwa członkowskie mog± utrzymać albo wprowadzić, zgodnie z art. 28 i 30 Traktatu, dodatkowe przepisy krajowe maj±ce na celu ochronę pracowników i użytkowników a także innych wyrobów, reguluj±ce dopuszczanie do użytku, instalowanie lub eksploatację wyrobów. Przepisy te nie mog± jednak poci±gać za sob± konieczno¶ci zmian wyrobu wytworzonego zgodnie z wymaganiami odpowiednich dyrektyw.
« Zwiń
Wymagania zasadnicze
Wymagania zasadnicze zawarte s± w zał±cznikach do dyrektyw i obejmuj± wszystkie konieczne ¶rodki do osi±gnięcia celu dyrektywy. Wyrób może być wprowadzony na rynek i oddany do użytku tylko wówczas, gdy jest zgodny z wymaganiami zasadniczymi.
Dyrektywy Nowego Podej¶cia z zasady maj± obejmować wszystkie rodzaje ryzyka zwi±zane z interesem publicznym, który dyrektywa ma chronić. Dlatego też, aby osi±gn±ć zgodno¶ć z ustawodawstwem Wspólnoty, często wymagane jest równoczesne zastosowanie kilku dyrektyw Nowego Podej¶cia. Niektóre kwestie mog± nawet pozostawać poza zakresem unormowań prawa wspólnotowego, co pozwala państwom członkowskim na opracowanie dodatkowych przepisów krajowych. Należy pamiętać, iż wymagania dyrektyw (w tym dyrektyw Nowego i Globalnego Podej¶cia) zostały wdrożone do systemów prawnych poszczególnych państw członkowskich oraz państw przystępuj±cych do UE zgodnie z obowi±zuj±cymi w danym kraju zasadami legislacyjnymi. Ramy prawne do wprowadzenia w Polsce dyrektyw Nowego Podej¶cia stworzyły kolejne ustawy o ocenie zgodno¶ci (obowi±zuj±cym obecnie aktem prawnym jest Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 roku o systemie oceny zgodno¶ci Dz.U.02.166.1360, zmieniona ustaw± z dnia 29 sierpnia 2003 roku Dz.U.03.170.1652) oraz rozporz±dzenia wła¶ciwych ministrów wdrażaj±ce poszczególne dyrektywy Nowego Podej¶cia.
Swobodny przepływ
Państwa członkowskie powinny przyj±ć, że wyrób z oznakowaniem CE spełnia wszystkie wymagania odpowiednich dyrektyw reguluj±cych nadanie tego oznakowania. Zgodnie z tym państwa członkowskie nie mog± na swoim terytorium zabraniać, ograniczać ani utrudniać wprowadzania na rynek i oddawania do użytku wyrobu z oznakowaniem CE, chyba że przepisy dotycz±ce znakowania CE zostały zastosowane w niewła¶ciwy sposób.
Tylko w drodze wyj±tku państwa członkowskie mog± zabronić, ograniczyć lub utrudnić swobodny przepływ towarów z oznakowaniem CE - dzieje się to, gdy istnieje zagrożenie, które nie jest przewidziane w dyrektywach znajduj±cych zastosowanie w danej sytuacji. Drugim wyj±tkiem jest zastosowanie klauzuli bezpieczeństwa (patrz niżej).
Domniemanie zgodno¶ci
Wyroby, które odpowiadaj± normom krajowym przenosz±cym na poziom krajowy normy zharmonizowane (których numery zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym WE), s± uznawane za odpowiadaj±ce wymaganiom zasadniczym. Je¶li producent nie zastosował takiej normy lub zastosował j± jedynie czę¶ciowo, musi udokumentować działania podjęte w celu spełnienia wymagań zasadniczych oraz ich odpowiednio¶ć.
Klauzula bezpieczeństwa
Państwa członkowskie zobowi±zane s± do podjęcia wszystkich niezbędnych kroków w celu zakazania lub ograniczenia wprowadzania na rynek wyrobów z oznakowaniem CE lub usunięcia ich z rynku, jeżeli wyroby te, używane zgodnie z przeznaczeniem, mog± zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu ludzkiemu lub innym interesom publicznym objętym zakresem odpowiednich dyrektyw.
Co więcej, państwa członkowskie musz± poinformować Komisję o podjęciu takich działań. Jeżeli Komisja uzna, że działania krajowe s± uzasadnione, informuje wszystkie państwa członkowskie o tym, kto ma podj±ć odpowiednie działania w celu realizacji ogólnego obowi±zku wdrażania prawa wspólnotowego.
Ocena zgodno¶ci
Przed umieszczeniem wyrobu na rynku Wspólnoty producent poddaje wyrób procedurze oceny zgodno¶ci zawartej w odpowiedniej dyrektywie lub kilku dyrektywach przewiduj±cych naniesienie oznakowania CE.
Jednostki notyfikowane
Ocena zgodno¶ci przez stronę trzeci± wykonywana jest przez jednostki notyfikowane, które s± wyznaczone przez państwa członkowskie spo¶ród jednostek spełniaj±cych wymagania podane w dyrektywie i ustanowionych na ich terytorium.
Oznakowanie CE
Wyrób spełniaj±cy postanowienia wszystkich dyrektyw przewiduj±cych nanoszenie oznakowania CE powinien być nim oznakowany. Tak więc oznakowanie CE jest w szczególno¶ci potwierdzeniem, że wyrób spełnia wymagania zasadnicze dyrektyw oraz że został poddany procedurom oceny zgodno¶ci przewidzianym w dyrektywach dotycz±cych danego wyrobu.
Koordynacja działań wdrożeniowych
Jeżeli państwo członkowskie albo Komisja uznaj±, że norma zharmonizowana nie spełnia w pełni wymagań zasadniczych dyrektywy, sprawa wnoszona jest przed Komitet ds. norm i przepisów technicznych.
Komisja, wzi±wszy pod uwagę stanowisko Komitetu, zawiadamia państwa członkowskie o tym, czy norma powinna zostać wycofana z listy opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Nadzór rynku
Nowe Podej¶cie było krokiem wprowadzaj±cym znaczne zmiany w systemie zapewnienia bezpieczeństwa produktów umieszczanych na rynku, ponieważ zdecydowano w nim o rezygnacji z bezpo¶redniej ingerencji państwa w bezpieczeństwo wyrobów na etapie projektowania i wytwarzania.
Działanie jednostek notyfikowanych nie jest traktowane jako działalno¶ć organów państwowych, lecz jako usługa rz±dz±ca się prawami rynkowymi. Nałożony został natomiast obowi±zek ustanowienia i wdrożenia przez państwo członkowskie systemu nadzoru rynku, który będzie wystarczaj±co skuteczny i będzie miał odpowiedni zasięg, tak aby zapobiegać umieszczaniu na rynku wyrobów niezgodnych z przepisami.
Podstaw± do ustanowienia nadzoru rynku jest wymaganie Dyrektyw Nowego Podej¶cia skierowane do państwa członkowskiego, aby wyroby były wprowadzane na rynek i oddawane do użytku tylko wtedy, je¶li nie będ± zagrażały bezpieczeństwu i zdrowiu ludzi lub innym interesom publicznym będ±cym przedmiotem dyrektywy, o ile będ± prawidłowo zainstalowane i obsługiwane oraz stosowane zgodnie z zamierzonym przeznaczeniem.
Sprawny system nadzoru rynku leży nie tylko w interesie konsumentów, pracowników, użytkowników czy nabywców, ale także w interesie przedsiębiorców, ponieważ przyczynia się do eliminowania nieuczciwej konkurencji.
W ramach nadzoru rynku dokonuje się kontroli, czy wyroby w chwili wprowadzenia na rynek spełniały wymagania dyrektyw Nowego Podej¶cia. Organy nadzoru rynku podejmuj± również działania maj±ce na celu doprowadzenie do zgodno¶ci wyrobów niezgodnych z wymaganiami i wymierzaj± sankcje w niezbędnych przypadkach.
Z wyj±tkiem fragmentarycznych postanowień w dyrektywie dotycz±cej zabawek, dyrektywy Nowego Podej¶cia nie zawieraj± szczegółowych wytycznych co do organizacji systemu nadzoru rynku w państwie członkowskim. Bardziej szczegółowe postanowienia zawiera dyrektywa horyzontalna o ogólnym bezpieczeństwie wyrobów. Postanowienia te stanowi± pewien punkt odniesienia dla nadzoru rynku realizowanego w ramach dyrektyw Nowego Podej¶cia, zwłaszcza w obszarze wyrobów konsumenckich.
Ze względu na potrzebę zachowania bezstronno¶ci podczas prowadzenia nadzoru rynku, jest on powierzany organom państwowym. Zorganizowanie odpowiedniej infrastruktury krajowej pozostawia się państwom członkowskim. Tak więc systemy nadzoru rynku w poszczególnych krajach różni± się. Istotnego znaczenia nabiera więc zagadnienie współpracy pomiędzy odpowiednimi organami poszczególnych krajów, tak aby został osi±gnięty równoważny poziom ochrony w całej Wspólnocie.
Podstawowym Ľródłem finansowania jednostek nadzoru rynku jest budżet państwa lub samorz±du lokalnego. Przyjmuje się ponadto zasadę, że jednostki notyfikowane nie mog± być organami nadzoru rynku. Jednostki te mog± uczestniczyć w nadzorze rynku jedynie jako podwykonawcy nadzorowani przez organy państwowe, które będ± w stanie rozpoznać i wykluczyć konflikt interesów między wykonywaniem oceny zgodno¶ci i czynno¶ciami nadzoru rynku w przypadku, gdy jednostka miałaby samodzielnie kontrolować wyniki własnej działalno¶ci.
|
|
|
|
|
|
|