|
| Prawo Zamówieñ Publicznych, Numer 3 Komisja przetargowa jest dzi¶ ca³kowicie podporz±dkowana woli kierownika zamawiaj±cego. Nawet gdy wie, ¿e wykonywane przez ni± polecenia s± niezgodne z Prawem zamówieñ publicznych (Pzp), musi siê im podporz±dkowaæ. Czy tak byæ musi? Takie pytanie stawia Andrzej Polak w naszej sta³ej rubryce: „Kontrapunkt”. Ja odpowiadam: nie, to mo¿na, a nawet trzeba zmieniæ. Tylko wówczas poprawi siê bowiem standard postêpowañ o udzielanie zamówieñ publicznych. Oczywi¶cie nie da siê tego zrobiæ bez wcze¶niejszego powo³ania nowego zawodu: niezale¿nego konsultanta zamówieñ publicznych.
|
| | Trudno by³oby znale¼æ bardziej niejasny akt prawny ni¿ ustawa o podatku od towarów i us³ug. Dlatego ciê¿ko siê dziwiæ, ¿e coraz wiêcej sporów wybucha na temat stawki VAT przy zamówieniach publicznych. Powszechn± praktyk± jest okre¶lanie wysoko¶ci stawki VAT w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Anna Specht w artykule: „Kto odpowiada za z³± stawkê” przekonuje, ¿e to wykonawca powinien decydowaæ, jaki podatek bêdzie p³acony. Teza dyskusyjna, ale bez w±tpienia warto siê nad ni± zastanowiæ. | | Po prawie roku obowi±zywania Prawa zamówieñ publicznych pojawia siê coraz wiêcej zastrze¿eñ do niektórych przepisów ustawy. Okazuje siê np., ¿e polski ustawodawca zani¿y³ progi, od których powstaje obowi±zek publikowania og³oszeñ w Dzienniku Urzêdowym Unii Europejskiej. Co wiêcej, przekaza³ Prezesowi Rady Ministrów prawo do okre¶lania ¶redniego kursu z³otego w stosunku do euro. Tymczasem warto¶ci progowe dla zamawiaj±cych z ca³ej Wspólnoty s± publikowane co dwa lata, ale nie podaje siê w nich kursu przeliczeniowego. Wynika z tego, ¿e Pzp przypisuje Prezesowi Rady Ministrów kompetencjê, któr± wcze¶niej dyrektywy przyzna³y Komisji Europejskiej. Pisze o tym Zbigniew Raczkiewicz w tek¶cie: „O warto¶ciach progowych i sposobach ich obliczania”.
| |
Krytycznych uwag wobec Pzp jest wiêcej. Nadawcy publiczni skar¿± siê, ¿e ustawodawca zapomnia³ o tym, i¿ produkuj± w³asne programy. O ile kupno praw do transmisji programów wy³±czono spod ustawy, o tyle przy w³asnej produkcji telewizja publiczna musi ju¿ przestrzegaæ procedur zamówieniowych. Problem ten porusza Marcin O¿óg w tek¶cie: „Media publiczne na z góry straconej pozycji”.
| |
Jak zwykle staramy siê, aby „Prawo Zamówieñ Publicznych” by³o jak najbli¿ej problemów, z którymi na co dzieñ borykaj± siê zarówno zamawiaj±cy, jak i wykonawcy. Praktyczny artyku³ „Zabezpieczenie interesu zamawiaj±cego” przybli¿a nie zawsze oczywist± tematykê wadium. Piszemy te¿ o zarz±dzaniu nieruchomo¶ciami gminnymi, dokumentach, jakich zamawiaj±cy mo¿e ¿±daæ od wykonawców, oraz rozwi±zaniach zamiennych przy robotach budowlanych.
| |
W sta³ej rubryce: „Jak prowadziæ postêpowanie” przedstawiamy wzór specyfikacji istotnych warunków zamówienia w trybie zamówienia z wolnej rêki na us³ugê. Z kolei w czê¶ci doradczej eksperci Instytutu Zamówieñ Publicznych odpowiadaj± na Pañstwa pytania.
| | Grzegorz Wicik redaktor naczelny „Prawa Zamówieñ Publicznych”
| | Dalsze informacje... | 2005-01-19 Instytut Zamówieñ Publicznych |
|
|
|
|
|
|
|