![](./insertStats.php?info=19&typeStat=21)
![](./images/ec0b87d003a96bd72e7d4f5e7ff8bafd.gif) | Prawo Zamówieñ Publicznych W postêpowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na zamawiaj±cym spoczywa obowi±zek okre¶lenia warunków udzia³u wykonawców w postêpowaniu oraz sprawdzenie, czy rzeczywi¶cie spe³niaj± oni te warunki. |
|
|
Ustawa Prawo zamówieñ publicznych wskazuje w tym zakresie jedynie, i¿ wykonawcy musz± posiadaæ odpowiednie uprawnienia do wykonywania okre¶lonej dzia³alno¶ci lub czynno¶ci, posiadaæ niezbêdn± wiedzê i do¶wiadczenie oraz potencja³ techniczny, znajdowaæ siê w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniaj±cej wykonanie zamówienia oraz nie podlegaæ wykluczeniu z postêpowania. Józef Edmund Nowicki w swym artykule "Warunki udzia³u w postêpowaniu o udzielenie zamówienia publicznego" podpowiada jak nale¿y te ogólne wymagania doprecyzowaæ i wyczerpuj±co omawia obowi±zuj±ce w tym zakresie przepisy prawa. |
|
Problematyka dotycz±ca zawarcia przez zamawiaj±cego umowy o zamówienie publiczne jeszcze przed rozpatrzeniem ewentualnych protestów wzbudza ostatnio coraz wiêcej kontrowersji. Przemys³aw Wierzbicki wnikliwie analizuje stan prawny, szczególny nacisk k³ad±c na kompetencje zespo³u arbitrów i s±du powszechnego w takich przypadkach. Podkre¶la, i¿ w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania czy w ten sposób zawarta umowa jest wa¿na, donios³e znaczenie ma to, czy umowa zosta³a tylko zawarta, czy mo¿e tak¿e wykonana. |
|
Zwi±zek miêdzy jako¶ci± systemu zamówieñ publicznych i poziomem zjawisk korupcyjnych jest oczywisty. Piotr Wi¶niewski w opracowaniu „Rekomendacje w zakresie przeciwdzia³ania zjawisku korupcji w Polsce przez wykorzystanie narzêdzi elektronicznych w obszarze zamówieñ publicznych” formu³uje kilka wa¿kich postulatów, które powinny byæ uwzglêdnione w nowelizacji ustawy Prawo zamówieñ publicznych. Chodzi przede wszystkim o zmianê charakteru aukcji elektronicznej (licytacji), wprowadzenie elektronicznej komunikacji miêdzy zamawiaj±cymi a wykonawcami oraz o publikowanie og³oszeñ o zamówieniach publicznych w formie elektronicznej.
|
|
W czê¶ci doradczej Justyna Olszewska i Danuta Myga prezentuj± wzory dokumentacji na potrzeby instytucji zarz±dzaj±cych w postêpowaniach przetargowych finansowanych ze ¶rodków Unii Europejskiej. |
|
Z kolei Grzegorz Wicik odpowiada na szereg konkretnych pytañ, które pojawi³y siê w ostatnim czasie w¶ród zamawiaj±cych i wykonawców. Czy pracownicy finansowi musz± sk³adaæ o¶wiadczenie o okoliczno¶ciach wy³±czaj±cych z postêpowania na drukach ZP-11? Czy zamawiaj±cy musi czy tylko mo¿e kopiowaæ dla jednego wykonawcy ofertê innego? Czy powierzenie parkingu w nieodp³atny zarz±d wymaga stosowania procedur przewidzianych w ustawie Prawo zamówieñ publicznych?
|
|
Z kolei Grzegorz Wicik odpowiada na szereg konkretnych pytañ, które pojawi³y siê w ostatnim czasie w¶ród zamawiaj±cych i wykonawców. Czy pracownicy finansowi musz± sk³adaæ o¶wiadczenie o okoliczno¶ciach wy³±czaj±cych z postêpowania na drukach ZP-11? Czy zamawiaj±cy musi czy tylko mo¿e kopiowaæ dla jednego wykonawcy ofertê innego? Czy powierzenie parkingu w nieodp³atny zarz±d wymaga stosowania procedur przewidzianych w ustawie Prawo zamówieñ publicznych?
|
|
Grzegorz Wicik redaktor naczelny „Prawa Zamówieñ Publicznych” |
|
Dalsze informacje... |
2006-02-01 Instytut Zamówieñ Publicznych |